piątek, 18 czerwca 2010

Imię Boga

W 14 wierszu psalmu 91 czytamy słowa Pana:

"Ponieważ mnie umiłował, wyratuję go, Wywyższę go, bo zna imię moje." - Ps 91:14

W czasach Starego Testamentu nadawane imiona miały odzwierciedlać charakter lub cechy właściciela. Poznanie czyjegoś imienia zamienia tą osobę z obcej na znajomą. Poznanie się po imieniu jest pierwszym krokiem w relacji. Dlatego właśnie Biblia uczy nas, że jeśli chcemy w pełni poznać naszego niebiańskiego Ojca musimy znać go po imieniu.
Niestety w większości polskich tłumaczeń Biblii w większości nie nawróceni tłumacze zastąpili tłumaczące charakter imiona Boga słowami Pan lub Bóg. Ta przeszkoda nie powinna jednak zniechęcać nas, jego dzieci, do szukania co tak naprawdę kryło się za tymi słowami na początku.

Sprawa imienia jest bardzo ważna. Bóg przywiązał do niej dużą wagę:

"Dlatego też Bóg wielce go wywyższył i obdarzył go imieniem, które jest ponad wszelkie imię, aby na imię Jezusa zginało się wszelkie kolano na niebie i na ziemi, i pod ziemią " - Flp 2:9-10

"Imię Pana jest mocną wieżą, chroni się do niej sprawiedliwy i jest bezpieczny." - Prz 18:10

Bóg sam "związał się" swoim imieniem:

"[Pan] wiedzie mnie ścieżkami sprawiedliwości Ze względu na imię swoje" - Ps 23:3
"Uczyń, o Panie, jak ci każe twoje imię" - Jer 14:7

A więc jakie jest imię Boga? Odpowiedz nie jest prosta do wyjaśnienia. Zachęcam każdego, aby wczytał się w podane przeze mnie wersety i ich kontekst, a co bardziej dociekliwi znajdą na pewno dużo obszerniejszy materiał teologiczny, który ja na potrzeby tego bloga (i braku czasu) znacznie skróciłem.

Nazywam się:

EL - Potężny, Silny, Mocny, Wielki

ELOHIM - Potężny Stwórca, Wszechmogący władca całego świata, Połączony z wielu - 1Moj 1:1

Jest to najczęściej użyte w ST imię Boga bo aż 2300 razy. Składa jest z przedrostka EL oraz końcówki HIM która w języku Hebrajskim oznacza liczbę mnogą. Oznacza to, że to imię oddaje też trójjedność naszego Boga. Imię to użyte jest min w 1Moj 1:3 jako "Elohim powiedział..." Zwróćcie uwagę, że taka forma zdania sugeruje, że trójca powiedziała coś jako jedność, co przenosi gramatyczność na liczbę pojedynczą.

EL SZADDAJ - Potężny, Wszechmogący-„Samowystarczający”, Pierś kochającej matki która przychodzi aby utulić swoje dziecko - "Ja jestem kochający" - 1Moj 17:1

Imię to odzwierciedla miłość Boga do nas. Miłość matki która przychodzi aby utulić swoje płaczące dziecko. Jest to pierwsze imię które Bóg przedstawia ludziom.

EL ROI - Potężny, widzący nasze problemy. "El widzi mnie"- 1Moj 16:13

EL ELION
- Bóg Najwyższy - 1Moj 14:18

EL OLAM
- Bóg Wieczny - 1Moj 21:33

JAHWE
- Bóg który 'jest', nie porzuca - "Ja jestem" - 2Moj 3:14

JAHWE RAAH - Jestem opiekunem, pasterzem - Ps 23:1

JAHWE MAKKADESZEM - Jestem świętością która was uświęca - 2Moj 31:13

JAHWE TSIDKENU - Jestem Sprawiedliwością! - Jer 23:6

JAHWE NISSI - Jestem sztandarem. Flagą w sensie wojskowym. Znakiem rozpoznawczym - 2Moj 17:15

JAHWE YIREH - Jestem zaopatrzeniem, Dawcą dla potrzebujących - 1Moj 22:14

JAHWE RAFA - Jestem uzdrowieniem - 1Moj 20:17, 2Moj 15:26

JAHWE SZALOM - Jestem pokojem - Sdz 6:24

JAHWE SABBOAT - Jestem władcą armii, Panem Zastępów - 1Sam 17:45

JAHWE MELEK - Jestem królem - Ps 29:10

ADONAI
- Mistrz, nauczyciel - imię używane przez proroków np Iz 3:1

JEZUS Chrystus z Nazaretu - człowiek, Syn Boży ucieleśnienie Boga żywego - J 10:30

Po więcej imion Jezusa zapraszam do posta "Ja jestem"


"Wysławiajcie Pana ze mną! Wywyższajmy wspólnie imię jego!" - Ps 34:4

1 komentarz:

  1. Post powstał miedzy innymi na podstawie opracowania Agnieszki Zabrockiej z grupki domowej o imionach Boga

    Jeśli ktoś ma fajne filmiki z YouTube z imionami Boga to podsyłajcie.

    OdpowiedzUsuń

Tutaj komentujemy temat związany z postem. Jeśli chcesz mi coś powiedzieć na inny temat napisz do mnie na janeczkomariuszrobert@gmail.com